یک دو سه سازه

فروش کلیه مصالح و لوازم مرتبط با صنعت معماری و ساختمان. انتخاب، مقایسه و خرید محصولات ساختمانی

یک دو سه سازه

فروش کلیه مصالح و لوازم مرتبط با صنعت معماری و ساختمان. انتخاب، مقایسه و خرید محصولات ساختمانی

  • ۰
  • ۰

نمای خشک ساختمان

نمای خشک ساختمان

با پیشرفت روزافزون تکنولوژی در صنعت ساختمان، زمان اجرای پروژه نقش اساسی و بسیار خطیری را در این صنعت ایفا می نماید. روشهای اجرایی که توسط مهندسین ساختمان طراحی و پیشنهاد می شوند همگی با این فاکتور مهم سنجیده می شوند. در این نوشته مزایای اجرای نمای خشک ساختمان بررسی می شود.

کاهش زمان اجرای ساختمان

با اجرای نما به روش خشک می توان تا نیمی از زمان اجرا را کاهش دهد و تأثیرات منفی دمای محیطی را به صفر رسانید. به دلیل عدم وجود ملات و روش های اجرای سنتی امکان فعال نمودن چندین جبهه کاری بطور همزمان در بخش های بالادست و پایین کار می توان بیش از پیش بر سرعت اجرا افزود. از دیگر محاسن روش اجرای خشک که تأثیر بسزایی بر زمان اتمام پروژه ها دارد امکان شروع نما با فاصله ای اندک از پایان یافتن اسکلت ساختمان می باشد.

کیفیت بالای اجرای نما

رسیدن به هماهنگی رفتار مصالح در مقابل تغییرات دمایی نکته بسیار مهمی است که در اجرای نما در داخل و خارج ساختمان هایی که با ملات ماسه و سیمان صورت می گیرد بسیار دشوار می باشد. لذا با کمی بی توجهی در فرآیند نصب، در بسیاری از موارد با گذشت زمان نه چندان طولانی، متریال های نصب شده به وسیله ملات از ساختمان جدا می گردند.

تولید صنعتی متریال های زیرسازی نمای خشک مانند پروفیل های آهنی، آلومینیومی، گالوانیزه و استیل به علاوه متریال رویه نما، امکان خطای انسانی در بخش های مختلفی اعم از درصد اختلاط ملات را به شدت کاهش داده و لذا تاثیر بالایی بر افزایش کیفیت نمای ساختمان خواهد داشت.

یکی از مشکلاتی که در روش های سنتی معمولاً با آن روبرو هستیم، عدم قابلیت تنظیم و رگلاژ می باشد. ایجاد درزهای غیر همسطح است بعد از دوغاب ریزی و خارج شدن از رگلاژ اولیه از مشکلات متداول در اجرای نمای ساختمان به روش سنتی می باشد که معمولاً نیز بدون تخریب قابل اصلاح نمی باشد. این در حالی است که در روش اجرای خشک به دلیل عدم استفاده از ملات، می توان در حین اجرا و حتی پس از اتمام کار به سادگی نسبت به رگلاژ خطاهای احتمالی (حتی در حد میلیمتر) اقدام نمود.

کاهش قیمت تمام شده نمای ساختمان

کاهش وزن تمام شده سازه نسبت به روش دوغابی از ویژگی های مهم اجرای نمای خشک می باشد که تاثیر بسیار مهمی در افزایش مقاومت ساختمان در برابر نیروی زلزله می گذارد. با کاهش قابل توجه وزن ساختمان به وسیله اجرای روش نصب خشک، نه تنها قیمت تمام شده سازه افزایش پیدا نمی کند بلکه با کاهش وزن اسکلت سازه، قیمت نهایی آن نیز در اکثر مواقع کاهش می یابد.

نمای ساختمان هایی که با روش ملات اجرا می شوند، پس از گذشت چند سال نیازمند ترمیم می باشند که هزینه های قابل ملاحظه ای را به ساختمان تحمیل می نماید. این در حالی است که در اجرای نماهای خشک، با توجه به نصب به روش صنعتی، با گذشت زمان نیازی به ترمیم نما نمی باشد. درصورت آسیب دیدگی احتمالی ناشی از حوادث غیر مترقبه نیز، هر کدام از پلاک های نما به راحتی قابل اصلاح و تعویض می باشند.

انطباق با آخرین استادنداردهای جهانی ساختمان

همانطور که قبلاً ذکر شد، کاهش وزن ساختمان رابطه مستقیمی با کاهش نیروی زلزله وارد بر ساختمان دارد. بنابراین اجرای نمای خشک یکی از موارد بسیار موثر در برآوردن ملزومات آیین نامه زلزله ایران (۲۸۰۰) و دیگر آیین نامه های زلزله معتبر دنیا خواهد داشت.از آنجائیکه در روش اجرای خشک، طراحی زیرسازی و مصالح نما بر اساس اصول طراحی استاندارد و منطبق با شرایط مندرج در آیین نامه ۲۸۰۰ ایران می باشد، درهنگام وقوع زلزله، حرکات بخش نما و متعلقات مربوطه آن بصورت جداگانه با تغییر مکان جانبی سازه صورت می گیرد که این موضوع مانع شکست نما و سقوط قطعات آن خواهد شد.

ایجاد فاصله ای که سطح بیرونی نما با بدنه اصلی ساختمان ایجاد می نماید نقش عایق صوتی وحرارتی را خواهد داشت که الزامات مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان ایران را رعایت می کند.همچنین از این فضا می توان برای عبور سیستمهای  تأسیسات مکانیکی و برقی ساختمان نیز استفاده نمود.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی